zondag 11 maart 2007

communicatie?

De vraag die ik mij stel is wat er met de communicatie gebeurt? Dit mag ouderwets klinken maar het is, vindt ik, wel een belangrijk punt. Voor film en tv, was er communicatie tussen mensen na het zien van bv een toneelsuk. Men ging in discussie en sprak erover. Hetzelfde gebeurde bij het zien van een film in de cinema. Nu zitten we allemaal thuis en consumeren in plaats van te communiceren. Alles wat we op de tv te zien krijgen consumeren we gewoon, we moeten niet meer nadenken en daarom is er ook geen reden meer om met elkaar daarover in gesprek te gaan. Wat ik mij afvraag; of dat dit alles nog een stap verder gaat wanneer het internet de broadcasting 'overneemt'. Gaan wij eenzame 'individuen' worden, die ononderbroken naar een scherm liggen staren? Of juist mensen die ervaringen en kennis delen via dit medium?

1 opmerking:

Paul Van Roy zei

Dit is inderdaad een interessant punt. Vroeger had televisie zeker nog een sociale functie: met het hele gezin voor één kanaal, de dag erna het gespreksonderwerp omdat iedereen dezelfde programma's had gezien,...

Gaat televisie nu hetzelfde effect creëren als internet? Wordt het sociale leven nu verplaatst naar een virtuele community? En is dit een slechte of goede zaak?

Positief zou kunnen zijn dat mensen elkaar continu nieuwe dingen kunnen leren kennen door de veelheid aan kanalen.

Negatief zou kunnen zijn dat de maatschappij nog meer gaat uiteenvallen in groepen die geen enkele voeling meer hebben met elkaar en naast elkaar leven.