zondag 11 maart 2007

Allereerste ideeën...4

Beter laat dan nooit... het tekstje van mijn "impulsief ratingsysteem"...
Het basisidee van mijn navigatiesysteem is een puntensysteem, waarbij elke video een bepaalde score krijgt toegewezen. De video's met de hoogste score krijgen het meeste aandacht op de site.
In tegenstelling tot reeds bestaande ratingsystemen, waarbij ofwel wordt rekening gehouden met het aantal keer dat een video is bekeken, ofwel hoeveel punten de video krijgt van de bezoekers, is dit systeem “impulsief”. Het moet zich volledig geautomatiseerd aanpassen aan nieuwe trends, en liefst zo snel mogelijk.
Grosso modo zie ik het alsvolgt, maar het concrete verloop is maar een vage schets: elke nieuwe video heeft een bepaalde, hoge beginscore, want een nieuwe video moet opboksen tegen reeds bestaande video's en we gaan ervan uit dat bezoekers geïnteresseerd zijn in nieuwe dingen op de site. Bij die beginscore kunnen punten worden opgeteld of afgetrokken. Als een video volledig wordt bekeken krijgt het een +1, als hij half is bekeken een +0,50. Als hij gedurende een hele dag niet is bekeken krijgt hij bvb. een -5. Daarnaast kunnen kijkers ook eigen scores geven. Elke 5/5 resulteert in een +1, maar die blijft maar twee dagen geldig, anders blijven steeds dezelfde video's hoog staan.
Zo zouden steeds de video's waar men het meest is in geïnteresseerd het meeste aandacht krijgen op de site, en je kan parameters blijven verzinnen. Zo kan je ook stellen dat video's die een prominente plaats op de site krijgen te makkelijk hoge scores halen. In dat geval kan je een regel invoeren dat die de scores niet meer kunnen verhogen wanneer filmpjes al de meest opvallende plaats van de site bemachtigd hebben. Enz. enz...

1 opmerking:

Marc Lybaert zei

ik volg je denkoefening, maar ik vraag me af of de tijdspannes niet te kort zijn. Hoeveel mensen zullen de site bezoeken ?
Ik ben zeker voorstander van een imulsief systeem.
Maar misschien moet een redactie ook zijn nek durven uitsteken.